Projekt

Här följer en kronologisk översikt över de lite större projekt vi har genomfört sedan Humfryskolan startades 2008. Vill du veta mer om projekten finns länkar för att läsa mer.

The Battery Challenge (2016) - Årskurs 7 ställer upp i den rikstäckande tävlingen The Battery Challenge, en tävling som går ut på att övertyga en mottagare om fördelarna med uppladdningsbara batteri i en kort film. Istället för att producera flera bidrag i klassen beslutas att försöka vaska fram ett eller två bidrag som alla hjälper till att slipa på i större produktionsteam. För att komma fram till vilka idéer som ska produceras får eleverna pitcha olika idéer inför klassen, som sedan röstar fram de två bästa uppslagen. Eleverna tvingas då att tränas i att på ett så övertygande sätt som möjligt sälja in sitt koncept. Alla elever bidrar sedan till manusidéer på det vinnande konceptet, för sedan dela in sig i grupper som framställer bilder, spela in röster, marknadsför, animerar och redigerar. Bidraget når en femteplats i tävlingen vilket innebär 5000kr till klasskassan, prisutdelning och lunch på IKEA.

Här kan du se filmen: Den ljusa vägen!

————————————————————————————

VAR GÅR GRÄNSEN? (2016) - Projektet genomfördes i årskurs 7 och 9. Eleverna gör research under hösten 2015 kring integration, segregation, ekonomisk fördelning, nationsgränser, flykt och mänskliga rättigheter. Utifrån inputen arbetar sedan eleverna tillsammans med fyra konstnärer på Malmö Konsthall under januari och februari 2016. Eleverna skapar egna offentliga konstverk som skulle kunna sättas upp någonstans i Malmö och som kommunicerar tankar inom temat. Modeller av konstverken utgör en utställning på Malmö Konsthall under hela april.

Läs artikel här: Gränslös konst visas på Konsthallen

————————————————————————————

Dizza Alkohol (2015) - Åttorna arbetade med den rikstäckande tävlingen Dizza Alkohol under våren 2015. På olika sätt paketerade de budskapet att inte dricka alkohol och vilka skador som kan komma av en för tidig alkoholdebut. Vi skickade in många bidrag och tog hem både första och tredje priset! Juryn skrev: Humfryskolans kreativa undervisande funktion i det förebyggande arbetet med alkohol och dess konsekvenser inför elevernas inträde i vuxenlivet har än en gång belönats. Juryn har bestått av nio ledamöter som har stor erfarenhet inom socialpedagogiskt ungdomsarbete. Totalt 20 000kr till klasskassan!

Bidraget som vann hette Gatumusikanterna och tredje priset gick till Dizzaklacken. Klicka för att se filmerna!

————————————————————————————

MIN GADE – MIN GATA – MIN GATE (2015) - Ett nordiskt samarbetesprojekt som inkluderade elever i Malmö, Aarhus, Bergen och den skandinaviska skolan i Berlin. Eleverna fick chansen att arbeta med konstnärer från de nordiska länderna och uppdraget var att ta över en plats i staden och arbeta konstnärligt och gestaltande med denna plats och samhället, identiteten och den egna kulturen i stort. I varje stad genomfördes två dagars workshop som kulminerade i gatufest på den tredje dagen. Projektet löpte som en stafett där tankar och hälsningar fördes vidare till de andra städerna. Ambitionen med ”Min gade - min gata - min gate”” var att stärka samarbetet mellan de nordiska länderna och skapa nyfikenhet om likheter, skillnader och nyanser i danska, norska och svenska språket och kulturen, samt att utveckla möjligheter till djupare erkännanden om oss själva och våra kulturella relationer.

Här är en åtta minuters film som speglar Malmö-delen av projektet: Min Gade
Fler bilder, texter och videoklipp från hela projektet hittar du här: www.nordlyd.org

————————————————————————————

Future City (2015) - Eleverna i årskurs 7 tog på sig rollen som framtidens samhällsbyggare och med sin kreativitet och kunskap fick de uppdraget att bygga framtidens stad. Eleverna fick tänka fritt, men också läsa på och inspireras av dagens tekniska lösningar. Våra elever deltog i alla tre grenarna; uppsats, Mine-Craft och modell. I kategorin Mine-Craft gick en av våra grupper till final och fick åka till Stockholm för att presentera sin framtida stad.

Juryns motivering löd:

”Med konsekvent fokus på trygghet och säkerhet har Humfryskolan byggt en livsmiljö för både gammal och ung. Risken för brott och kriminalitet är minimal, omhändertagandet känns nära. Staden erbjuder närhet till allt: bara ett knapptryck bort.”

Filmklipp av projektet: Future City

————————————————————————————

Skapa konstverk/robotar med hjälp av Arduino (2015) - Projektet handlade om att skapa ett konstverk (robotar) med rörliga mekaniska delar och elektronik som har programmerats och styrs med hjälp av Arduino, som är en datorplattform och en utvecklingsmiljö för att skriva programvara för olika styrsystem. Det kan programmeras för att känna av sin omgivning och för att styra allt från robotar till vardagsprylar som tvättmaskiner, lampor, motorer mm. Efter att eleverna fått se hur saker och ting kan styras med hjälp av Arduino började de utforska själva i smågrupper för att tillverka sina egna robots/konstverk under 3 veckors tid. Projektet avslutades med en konstutställning där elevernas robotar visades upp.

————————————————————————————

Det lutande tornet (2015) - Våra nior arbetade med research och egna reflektioner kring PISA-rapporten. Under en vecka arbetade eleverna tillsammans med studenter på Malmö högskola. Utifrån research-materialet arbetade eleverna fram en teaterföreställning tillsammans med den professionella scenkonstsgruppen PotatoPotato. Föreställningen som också innehöll animationer och musik som eleverna gjort själva spelades på PotatoPotatos scen. Eleverna föresläste senare om projektet på bla Malmö högskola.

Se en ihopklippt version av föreställningen här: Det lutande tornet

————————————————————————————

En normbrytande julkalender (2014) - en tryckt och digital julkalender med 24 luckor som gör upp med stereotyperna inom barn- och ungdomskultur. Tryckkostnaden för kalendern sponsrades av PeaceWorks. Kalendern presenterades på InnoCarnival Skåne 2014 och vann fjärde pris för bästa innovation, vilket innebar 3000kr till klasskassan. En digital version hittar du här: Julkalender

————————————————————————————

Ett helare Malmö (2014) - ett projekt som drivs av Imagenes del Sur och Bilder från Södern. Målet är att lyfta fram kvinnors historia och del i samtids- historien för att ge unga i Malmö en mer nyanserad bild av vår gemensamma globala historia. Under hösten 2014 har våra elever varit en del av projektet. Diskussioner med eleverna har filmats och kommer vara en del av det omfattande filmarbetet.

————————————————————————————

Dominoeffekten - vinjett till Antirasistiska filmdagar (2014) - Humfryskolan fick äran att göra den vinjett som rullar inför varje film på den årliga Antirasistiska filmfestivalen i Malmö. Åttorna arbetade under hösten med olika idéer och till slut valdes Dominoeffekten ut. De elever som låg bakom vinjetten gjorde en bejublad presentation på invigningen av festivalen.

 

Se presentationen och vinjetten här: Dominoeffekten

————————————————————————————

Queer kids - Vem får en lov att vara? (2014) - en utställning som utforskade vem en får lov att vara på olika platser.Vår del av utställningen handlade om nätet och vem det var okej att vara på sociala medier och i online-spel. Våra elever var normspioner som undersökte hur elever i årskurs 3 på Rörsjöskolan skapade karaktärer och agerade i spelet Movie star planet. Utifrån dessa spaningar skapade eleverna karaktärer och den fiktiva platsen Kändisplaneten. Resultatet blev skruvade fotomontage med underfundiga texter som var en del av den stora utställningen på Malmö stadsbibliotek hela sommaren 2014 och på Malmömässan i juni 2014 som en del av Nordiskt Forum. Läs mer om projektet här: Queer kids

————————————————————————————

Vart är vi på väg? (2014)  - En film av niorna på Humfryskolan, producerad läsåret 2013/2014 som  utgår från elevernas reaktioner på Framtidskommissionens rapport om utmaningar för Framtidens Sverige. Utifrån ett ämnesöverskridande arbete med teman som hållbar utveckling, rasism, jämställdhet, nationalism, boende, mat, jobb och den svenska skolan skapades en collagefilm som speglar elevernas olika funderingar och tankar om en del av dessa ämnen.

Här kan du se filmen: Vart är vi på väg?

————————————————————————————

Självporträtt (2014) - Ett slöjd- och bildprojekt i årskurs 8. Under hösten utgick vi från åtta olika självporträttsteman som kan urskiljas i konsthistorien och som presenterades i Lousianas utställning Self portraits. Eleverna arbetade med olika tekniker och med en stor variation av uttryck.

————————————————————————————

Dizza alkohol (2014) - i tävlingen Dizza alkohol som det här året gick ut på att presentera en film som fick unga att skjuta upp sin alkoholdebut vann Humfryskolan första pris med bidraget ”1000 sätt att säga nej tack till alkohol”. Vi vann även tredje pris med bidraget ”Messet”. Se det vinnande bidraget här: Dizza alkohol

————————————————————————————

Mediagenier (2013) - Årskurs 6 arbetade med olika bidrag till tävlingen MediaSmart som gick ut på att göra den bästa reklamkampanjen för någon av organisationerna Barncancerfonden, Rädda barnen eller WSPA. Våra bidrag knep första och tredje pris, dessutom fick klassen ett hedersomnämnande för att vi hade skickat in så många kreativa bidrag. Här kan de läsa mer och se de vinnande bidragen: Mediagenier

————————————————————————————

INDEX - Design To Improve Life (2013) - Eleverna utformade projekt som bygger på designtänkande och möjligheter till att förbättra människors liv. Bland annat arbetade eleverna med att få till ett kulturhus för unga i Malmö, bygga futsalarena, vidcon event och hur vi ska få människor att bemöta varandra på ett trevligare sätt.

————————————————————————————

Vad sysslar du med? (2013) - en podcast om olika yrken. Av elever för elever. Elever intervjuar olika yrkesverksamma människor för att ta reda på hur deras arbete funkar, vad gör man, hur blir man det osv. Syftet med podcasten Vad sysslar du med? är att öka nyfikenheten och förståelsen för hur intressen och kunskaper kan användas på en arbetsmarknad. Varje avsnitt är 5-10 minuter långt. Omfattningen består av 20 avsnitt som producerades under läsåret 2013/2014.

————————————————————————————

Jul på tippen (2013) Niorna ställer upp i Sysavs återvinningstävling där uppdraget är att presentera kreativa lösningar för att återvinna ett antal föremål. Våra nior presenterar det som en julkalender på en soptipp där man kan öppna luckor för att se hur de slängda föremålen istället kan återvinnas. Vårt bidrag vinner hela tävlingen och 5000 kr till klasskassan. Här är en bild på kalendern: Julkalender 2013

————————————————————————————

Iran - filmfestival (2013) Under åtta dagar var två elever tillsammans med en lärare i Iran för att delta i en internationella filmfestival för barn och unga. Våra elever satt med i en internationell jury som skulle utse vinnande filmer i ett antal kategorier. Alla filmerna sågs i Teheran, sedan åkte juryn vidare till den vackra staden Esfahan, där vi fick ta del av guidade turer och persiskt kulturarv. Där ägde också den stora finalen rum och våra elever fick dela ut pris på stora scenen. Här kan du se filmen: Plötsligt i Iran

————————————————————————————

Pusselbitar av en stad - Tillsammans med studenter på lärarutbildningen i Malmö byggde eleverna på Humfryskolan upp pusselbitar av sin stad. Avstampet togs i en artikel som skrevs med anledning av att Malmö blev tilldelad att vara arrangör för Eurovision Song Contest och de nätreaktioner som följde. Eleverna brottades med olika gestaltningar med mediabilderna av Malmö och skapade motbilder, egna bilder och pusselbitar från sin verklighet

Genant är ett projekt som pågått under lång tid. Då och då har det bytt skepnad; det har varit ett tv-program, ett radioprogram och en tidning. Formen förändras men innehållet är alltid på temat sex och samlevnad av unga och för unga. Frågor och teman är elevernas egna. Alltid. Eftersom vi på Humfryskolan inte bara vill snacka snacket utan verkligen arbeta utifrån en demokratisk och jämställd värdegrund. Genant är en sex och samlevnadstidning av unga för unga, oavsett identitet.

Jam2Jam är ett musikprogram där alla oavsett musikalisk erfarenhet kan jamma (spela improviserat) med varandra över nätet. Programmet utvecklades i Brisbane, Australien på QUT, Queensland University of Technology av bland annat Dr Steve Dillon och Prof Andrew Brown och Humfryskolan var med och testkörde det, utvecklade pedagogiskt innehåll till verktyget.