Om Oss

En junikväll 2006 i Bryssel satt vi, Rolf, Hasse och Per tysta vid en uteservering. Vi var på studieresa till EU-parlamentet och sista kvällen kom frågan om att starta en friskola upp. Vi arbetade då på samma skola, en liten skola som var fast i det stora maskineriet. En liten skola som vi skulle kunna göra ännu bättre om vi bara fick möjlighet att utveckla våra idéer. Egna idéer om att låta de estetiska ämnena musik, bild, film och media ta mer plats i skolan och vara verktyg för att nå skolans Kunskapskrav och mål. Vi lutade oss tillbaka och fortsatte fundera under tystnad. Ett äventyr startade den kvällen och i augusti 2008 öppnades den första Humfryskolan i Malmö och 2011 öppnade Humfryskolan i Lund. Hösten 2013 öppnar i dessutom Lilla Humfryskolan, en f-6-skola i Malmö.Humfryskolorna ägs av Rolf Isaksson, Hasse Kjellsson och Per Sköld. Lilla Humfryskolan har dessutom Per Dahlbeck och Stina Karlsson som delägare.

Hasse, Rolf & Per

2012 - Lilla Humfryskolan startas upp.

2011 - Humfryskolan i Lund startas upp i Spyken Södras lokaler. Tidningar skriver om att vi stjäl en gymnasieskolas lokaler trots det beslutet togs långt innan vi hörde av oss med en hyresförfrågan.

2010 - Genant omvandlas än en gång men nu till en tidning. Sveriges första tidning som skriver könsneutralt!

2009 - Humfryskolan i Malmö flyttar till Tuborgsgatan 2. Genant omvandlas till ett radioprogram som sänds som en del av Malmö Gay-radios närradiosändningar samt på nätet som podcasts.

2008 - Rosengårds stadsdel bestämmer sig för att lägga ner Satellitskolan när tre personal lämnar samtidigt och Humfryskolan i Malmö startar upp i Sofielund i Studiefrämjandets lokaler.Åk 9 åker ut på en turné med en show bestående av filmvisning och live-uppträde med Genant-tema. Gigen går av stapeln i Malmö - Skånes Fagerhult - Markaryd - Växjö -Kallinge - Ronneby.

2007 - Satellitskolan får mottaga stora RFSU-priset för sitt arbete med sex och samlevnadsprojektet Genant med motiveringen. Rolf, Hasse och Per får skolinspektionens godkännande (var det skolverket vid denna tid?) för att starta upp en 6-9 skola i Malmö. Humfryskolan i Malmö är född!

2006 - Rolf, Hasse och Per på studiebesök i Bryssel. Beslut om att starta friskola togs. Satellitskolan startade med hjälp av stöd från Folkhälsoenheten i Malmö stad upp sex och samlevnadsprojektet Genant som första tre åren bestod av TV-sändningar på lokal-tv i Malmö, Växjö och Berlin och därefter gavs ut som dvd till skolor och AV-centraler runt om i Sverige.

2004 - Per Sköld började på Satellitskolan som lärare.

2002 - Hasse Kjellsson började på Satellitskolan som lärare. Skolan genomför en stor föreställning på Malmö konserthus tillsammans med MSO.

2000 - Rolf Isaksson som projektledare var med och startade Satellitskolan i Malmö, då en del av Rosengårdsskolan och ett integrationsprojekt.